دسته‌بندی نشده, فرش, نگهداری از فرش

شکستگی فرش ؛ دلایل ، پیشگیری و ترمیم ! چگونه قالی تا شده را صاف کنیم ؟

شکستگی فرش ؛ چگونه فرش شکسته و قالی تا شده را درست کنیم

شکستگی یا تا شدگی فرش یکی از مشکلات متداولی است که مصرف کنندگان فرش گاها با آن روبرو می شوند. در این مقاله به ذکر دلایل شکست و تا شدگی فرش پرداخته ؛ روش های پیش گیری از شکست فرش را مرور و به شما آموزش می دهیم که چگونه فرش های شکسته و تا شده را اصلاح کنید.

فرش به عنوان یکی از مهمترین المان های دکوراسیون منازل ایرانی ، مورد توجه اعضای خانواده و مهمانان قرار می گیرد و عیوب آن می تواند موجب رنجش صاحب خانه ها شود. در این مقاله به یکی از مهمترین عیوب ظاهری فرش یعنی شکستگی و تا شدگی می پردازیم ، امیدواریم که شما مخاطب عزیز فراشان ، با استفاده از این راهنما مشکل خود را برطرف و دیگر هرگز با آن مواجه نشوید.

آهار فرش چیست و نقش آن در شکست و تا شدگی فرش

استحکام و نمای فرش تا حد زیادی وابسته به آهار آن است. آهار شامل فرآیندی است که در آن با افزودن موادی به نخ ؛ به منسوجات گوناگون شامل فرش ، حوله ، پتو ، لباس و … قوام ، استحکام و زیبایی میبخشند. از بین رفتن آهار موجب تغییر فرم و شکل کلی منسوجات از جمله فرش می شود. از آنجا که فرش نیز یکی از منسوجات بافته شده از انواع نخ هاست ؛ می توان علت اصلی تا شدگی ، شکست و بد فرم شدن فرش را از بین رفتن آهار دانست.

از آنجایی که آهار فرش متشکل از موادی مانند چسب ها ، نرم کننده ها و مواد جاذب رطوبت است ؛ در اغلب مواقع بر اثر شستشوی نامناسب ؛ ایراد در مراحل خشک شدن فرش مانند باقی ماندن آب و مواد شیمیایی و یا نم در فرش ؛ لول شدن فرش به مدت طولانی و یا تا کردن فرش ؛ این مواد از بین رفته و در نتیجه آن اجزای تشکیل دهنده فرش ( نخ ، تار و پود ) استحکام و مقاومت خود را از دست داده و در شرایط عدم وجود محافظی مانند آهار دچار آسیب های متنوعی از جمله تاشدگی ، شکست و پارگی می شود.

به منظور پیشگیری از این مشکلات ، باید بعد از شستشو ؛ فرش کاملا آبکشی شده و از پاکسازی کامل تمام مواد شوینده اطمینان حاصل نموده ، در مرحله بعدی باید فرش به خوبی آبگیری شود تا کلیه آب و مواد شیمیایی باقی مانده از بافت آن خارج شود. مرحله آخر نیز شامل پهن کردن فرش در برابر نور مستقیم خورشید جهت تبخیر رطوبت است.

اگر قصد دارید فرش را به مدت طولانی به صورت لول نگه دارید و یا انبار کنید ،هنگام رول کردن جهت خواب فرش را پیدا و فرش را در همان جهت لول کنید .در صورت امکان از یک مقوای گرد در فرش استفاده کنید تا بخش داخلی آن دچار شکستگی نشود .

هرگز فرش بلا استفاده را تا نکنید و اگر به هر دلیل مجبور شدید فرش را تا کنید هنگام انجام این کار فشار زیادی وارد نکنید. البته از نقش گرمای هوا هم نباید غافل شد ؛ در دمای بالا فرش کاملا خشک شده و چسب پشت فرش به همان حالت باقی میماند و فرش حالت خشک شدگی میگیرد .

چین خوردگی و چروک فرش را باید فورا برطرف کرد چرا که اگر در طولانی مدت فرش در این حالت بماند چین خوردگی ها تشدید شده وبه شکستگی در فرش می انجامد.

چین خوردگی و چروک در هر نوع فرش ممکن است اتفاق بیافتد ، اما در فرش های ماشینی بیشتر این اتفاق می افتد. اغلب فرش های با تراکم بالا و شانه زیاد دچار این مشکل می شوند زیرا سنگین تر و شکننده تر هستند .

اگر چین و چروک فرش بصورت جزیی و کم باشد با پهن کردن و رفت و آمد روی آن ( به اصطلاح پا خوردن ) اصلاح شده و دچار شکستگی نمی شود.

قالیشویی و شکست فرش :

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شدید ؛ یکی از اصلی ترین دلایل شکست و تا شدگی فرش ؛ عملیات شستشوی قالی است. با توجه به مشغله های فردی و ناکافی بودن فضای خانگی جهت شستشوی فرش ؛ پیشنهاد می شود شستشوی فرش به کارخانه های تخصصی قالیشویی سپرده شود.

در این کارخانه ها عواملی مانند دمای آب ، نوع مواد شوینده ، روش های آبگیری و رطوبت گیری فرش ؛ به گونه ای برنامه ریزی می شود تا آسیبی به بافت و مواد نگهدارنده فرش وارد نکند. همچنین در چنین واحد هایی با استفاده از نیروی انسانی خبره ، آسیب های مرتبط به لول کردن فرش به حداقل می رسد و عمر فرش شما افزایش می یابد.

در نظر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن فرش ؛ این واحد ها با استفاده از کارشناسان خبره ، اقدام به رفع عیوب می کنند. تنها نکته مهم در این خصوص ؛ حصول اطمینان از خدمات قالیشویی و استفاده از خدمات کارخانه های قالیشویی معتبر است.

چگونه شکستگی فرش را درست کنیم ؟!

اگر قالی دچار تا شدگی و شکست باشد باید از راه های دیگر برای رفع آن اقدام کرد :

یکی از این راه ها قرار دادن جسم سنگین روی قسمت تا شدگی میباشد .

راه حل دیگر پهن کردن فرش در آفتاب است. البته مراقب باشید که فرش نباید به مدت طولانی در آفتاب بماند ، تنها چند ساعت کافی است.

راه دیگر این است که ان محل را با بخارشو بشویید. که این راه بهترین راه بوده و به اصطلاح جواب همین است .

اقدام دیگرو ساده تر این است که فرش را به جهت مخالف تا کنید ،این کار را رول معکوس و یا رول به پشت هم میگویند .توجه کنید هنگام رول کردن اگر صدایی مثل شکستن شنیدید ،بلافاصله این کار را متوقف نمایید.

اگر شکستگی در قسمت های گوشه ی فرش است ، در آن قسمت از نوار چسب دو طرفه استفاده کنید و به سطحی که رطوبت ندارد بچسبانید.

راه دیگر این است که فرش را با دمای کم ؛ اتو کنید . قبل از اینکار حتما کمی فرش را نمدار کنید.

از اینکه با فراشان همراه بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *