فرش, فرش دستباف, فرش ماشینی

فرش لاکی ؛ تاریخچه و دکوراسیون

فرش لاکی کاشان

فرش لاکی را می توان بی شک یکی از محبوب ترین رنگ های فرش ایرانی دانست. این رنگ که از دیرباز مهمان خانه هر ایرانی بوده است ، بخشی جدایی ناپذیر از خاطرات ایرانیان است. در این مقاله به بررسی تاریخچه رنگ لاکی در صنعت فرش ایران و جایگاه آن در دکوراسیون خانه های ایرانی می پردازیم.

پیوند مرتبط : خرید فرش لاکی ماشینی مستقیم از کاشان

رنگ لاکی چیست ؟

رنگ لاک که اصطلاحا به آن لاکی گفته می شود یکی از انواع رنگ های اسیدی است که حاصل ترشحات حشره ای به نام کوکوس لاکا بر چوب لاک است. این رنگ که نام تجاری آن در گذشته قرمز دانه بوده است گونه طبیعی از رنگ قرمز است که به دلایلی چون عدم سمیت و آلرژی زا نبودن از گذشته تا امروز محبوبیت زیادی در صنایع نساجی کسب کرده است.

علیرغم محبوبیت رنگ لاکی در صنعت نساجی و فرش این رنگ در صنایع غذایی ، آرایشی ، بهداشتی و … نیز به کار برده می شود.

فرش لاکی :

رنگ لاکی از جمله رنگ هایی است که می توان آن را در بافت کهنترین فرش جهان ؛ پازیریک نیز مشاهده کرد ، هرچند احتمالا این رنگ از مواد دیگری استحصال شده است اما می توان دامنه رنگ قرمز لاکی را پایه ثابتی از نقشه های فرش اقوام و ملل مختلف دانست.

از آنجا که ایران در طی هزاران سال گذشته و در اعصار گوناگون مهد صنعت فرش و محلی برای شکوفایی این صنعت بوده است ، می توان روند تکاملی انواع نقشه های فرش با ترکیب های گوناگون رنگ را در آن به وضوح مشاهده و آن ها را مطالعه کرد.

به نظر می رسد قدیمی ترین نقشه ای که در آن از رنگ لاکی استفاده شده است ؛ طرح افشان شاه عباسی با گل ها و برگ های درشت و بزرگ و ساقه های تقریبا باریک بوده است که متاثر از صنعت فرش هرات ( خراسان قدیم) در فرش مشهد در دوران صفوی بروز و ظهور یافته است.

پس از آن با تکمیل و تنوع طرح های گوناگون فرش در اقصی نقاط ایران ؛ طیف های متنوعی از رنگ قرمز لاکی نیز در فرش ها استفاده شده و به نحوی می توان طیف خاص رنگ لاکی را بخشی از شناسنامه صنعت فرش هر منطقه دانست.

فرش لاکی کاشان

رنگ لاکی که در کاشان آن را روناسی نیز می نامند دارای پیشینه گسترده ای در صنعت قالی بافی شهر کاشان دارد. از گذشته استفاده از رنگ روناسی و لاکی در فرش های نائین ، جوشقان و فرش های شهری کاشان رواج داشته و امروزه نیز صنعت فرش ماشینی کاشان از این رنگ در تولید فرش های 700 و 1200 شانه استفاده می کند. هر چند رنگ لاکی برای هر ایرانی یادآور خاطراتی ارزشمند است اما با توجه به رواج دیگر رنگ های فرش مانند طوسی ، گردویی و … امروزه تولید فرش لاکی نیز در شهر کاشان به توجه به سفارش مشتری صورت می گیرد.

فرش لاکی اراک

رنگ لاکی را می توان یکی از اصلی ترین رنگ های فرش اراک دانست. این رنگ که با نام لاکی فراهانی شهرت دارد ؛ رنگی شاخص و پرشور است که با رنگ لاکی دیگر مناطق متفاوت بوده و در آثار گوناگون بصورت پخته و وزین ظاهر می گردد. فرش های منطقه اراک عموما با در هم آمیختن رنگ های استخوانی و پیازی با رنگ لاکی ، طرح های زیبایی را برای فرش ایرانی رقم می زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *